února 18, 2011

Potisk CD a jeho tajemství


Vytvořit kvalitní potisk hudebního nosiče není vůbec jednoduché, jak by se na první pohled mohlo zdát. Největším úskalím je zcela minimální savost barev na povrchu CD oproti klasickému papíru, a tak jsou barvy sytější a tmavší. Tato skutečnost nejvíce vynikne v okamžiku, když je grafický motiv potisku CD totožný s designem na tiskovině. U nás v AZCD jsme si těchto úskalí vědomi, a proto, je-li to možné z časových důvodů, realizujeme potisk média vždy až potom, co jsou vytisknuty booklety, abychom mohli co nejvíce sladit barevnost potisku CD právě s nimi. Nicméně z výše uvedeného je jasné, že 100% shody nelze dosáhnout nikdy.

Jsou samozřejmě způsoby jak případným problémům předejít. Základem jsou především prvotřídně připravená tisková data, kontrolovaná na více monitorech (samozřejmě máte li pravidelně kalibrovaný monitor, jste za vodou). Pokud již v této fázi přípravy tisku vykazují podklady chyby a nepřesnosti, tak ani sebelepšímu tiskaři se z nich nepodaří udělat kvalitní potisk CD a DVD. Vhodným řešením je také realizace certifikovaného nátisku, který umožní zkontrolovat barevnou věrnost designu před tiskem a zjistit si tak, zda odpovídá Vašem požadavkům. Při samotném tisku je pak certifikovaný nátisk pomocníkem př korekci barev samotné tiskárny. Ale opět připomínáme, že z výše uvedených důvodů je i tak potřeba počítat s mírnými odchylkami v barevnosti potisku CD. Další možností je tisknout sítotiskem (tj. přímými Pantone barvami, tisk CMYK je možný také ale není tak hezký jako ofset), kdy dochází k odchylkám barevnosti opravdu minimálně. Bohužel ne každý zvolený grafický motiv je k tomuto způsobu tisku vhodný (ideální je vektorová grafika, tedy ne fotografie). Dále příprava tiskových dat pro tuto technologii potisku vyžaduje výších znalostí z oblasti polygrafie a přípravy podkladů k tisku.

Při návrhu potisku média je tak potřeba počítat se vším co jsme vyjmenovali. Pokud jste z toho všeho rozmrzelí, tak nevěšte hlavu, nikde není totiž psáno, že grafika potisku CD a bookletu musí být úplně totožná. Pokud má Váš grafik dostatečně nosnou myšlenku a nápady, může tyto úskalí naopak využít ve svůj prospěch (zajímavě například vypadá tisk barvami Pantone přímo na stříbrný povrch CD, bez použití podkladové bílé barvy). Díky tomu může vzniknout na výsledném produktu další přidaná hodnota a pro potenciální kupující pak třeba další důvod pořídit si takto originální CD.